torsdag den 7. marts 2013

Mosaikbillede - med word

Her er den anden måde at lave mosaikbilleder på 

MED word 

Du kan se den gennemgang UDEN word her.

Du skal bruge 
- et billede i god høj opløsning 
- en printer 
- lamineringsmaskine + lamineringslomme 
- et lærred 
- saks 
- dobbeltsidet tape / lim (jeg brugte dobbeltklæbende puder jeg fandt i føtex, som jeg klippede til.)

--> jeg brugte puderne bag på mine mosaiktern, da jeg synes det giver et mere realistisk udtryk, da det giver 3D effekt.
Men det er op til en selv.

Jeg startede med at finde mit lærred. 
Dette er 20 x 20 cm. 
Jeg fandt et billede som jeg gjorde til målene 17 x 17 cm i word. 

Jeg satte billede til at være bagved teksten i word.

Derefter lavede jeg en tabel. 
Jeg gik ind i tabeller, og gik over på den der er i venstre hjørne, og tyrkkede på "new".



Så gik jeg ned på indsæt tabel:


Jeg lavede en der hed 17 x 17, altså sammen højde og bredde som billedet, så alle ternene ville blive 1x1 cm. 


Da billedet er bag teksten, skulle tabellen gerne komme foran. 
Træk tabellen ud, så den dækker hele billedet. 


Print billedet ud, og laminer det. 


Det jeg synes var nemmest nu var at klippe billedet ud efter de vandrette aftegninger, og ligge dem op foran lærredet. 

Jeg satte den nederste og den øverste række på først, ved at sætte dobbeltklæbende tape bag på, og derefter klippede jeg tern efter tern af, og sætte dem på lærredet. 
Jeg lavede de yderste lodrette linjer efter, så jeg havde noget at gå efter, når billedet skulle opbygges. 
Så jeg havde en ramme. 


Nu er det med at væbne sig med toldmodighed! 
Jeg valgte at tage en række, og klippe et tern af, sætte det på lærredet, og gentag.
På denne måde var jeg sikker på at ternene kommer til at sidde i den helt rigtige rækkefølge. 
Det tager lang tid, da der er 289 tern på dette billede, men jeg vil hellere at det tager lidt længere tid, og at det så bliver pænt og rigtig samlet. 



Og nu er billedet færdigt! 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar