torsdag den 25. april 2013

Fondant

Jeg vil gerne dele denne opskrift med jer! 
Det er på hvordan man laver hjemmelavet skumfidusfondant. 
Grunden til at jeg laver mit selv i stedet for at købe det, er at jeg synes det smager bedre, koster mindre, og er nemmere at arbejde med. Men det er jo en smagssag. 


Det du skal bruge er 


15 skumfiduser 
1 spsk smagsneutral olie 
2 spsk vand 
1-2 pakker flormelis 

En mikroovn 

Fremgansmåde: 

Kom 15 skumfiduser op i en skål der kan holde til at komme i mikroovnen. 
Kom olie og vand ned ved. 


Sæt skålen ind i mikroovnen og lad den køre 1 minut. Men hold øje med at skumfiduserne hverken flyder over kanterne eller bliver brune. 
Bliver de brune kan du ikke brugde dem til noget. 


Kom ca. en halv pakke flormelis ned i skumfiduserne og rør det rundt med en ske. 
* man kan komme farve i massen nu hvis det hele skal være samme farve. 
- dog kan man sagtens farve massen efter den har hvilet. 


Kom mere og mere flormelis i blot ikke i så store doser som den først gang. 
Rør indtil det er som om at man ikke kan røre den mere sammen. 


Hæld den da ud på bordet i noget flormelis, og ælt det som om det var en brød dej.
VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT DEN STADIG KAN VÆRE VARM!!!! 
Det gør nas at brænde sig på det. 
Tilføj undervejs mere og mere flormelis.. 


På et tidspunkt er det som om massen er mættet med flormelis. 
Den klistre ikke mere, men er stadig smidig og blød. 


Kom fondanten op i en frysepose og luk til. 
Jeg plejer at lade min ligge til dagen efter, og så varmer jeg den lige 10 sekunder i mikroovnen inden jeg ælter den ud på bordet så den er varm og smidig som inden jeg kom den i posen dagen før. 
Man kan dog sagtens bruge den lige efter den er lavet.


Så er det bare at gå i gang med at lege med fondanten enten i form af udrulning til beklædning af kage, eller farve det, og så lave små figurer eller lignende. 

God fornøjelse! 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar