tirsdag den 26. februar 2013

En lækker dessert!

Jeg fik til opgave af min far at jeg skulle lave en dessert til ham og hans 11 gæster, der skulle til middag hos ham, så jeg gik total i tænkeboks, og kiggede i alle mine bøger efter inspiration! 


Jeg havde først tænkt mig at jeg ville lave panna cotta, men den havde min far og hans kæreste fået weekenden før, da jeg inviterede dem på middag. Så jeg synes det ville være lidt for øv... 

Så jeg besluttede mig for at lave Mette Blomsterbergs citronpandekager, med en lækker citron/hvidchokoladecreme, pandekager med ingefær, en citronconfit og glaskaramel til pynt. 
De blev super galde for resultatet og jeg fik stor ros af gæsterne. 

Jeg jeg ikke god til at følge opskrifter fuldt ud, så jeg har taget nogle små justeringer i forhold til den "rigtige" opskrift. 

Jeg lavede desserten dagen før den skulle serveres.

6 desserter 

Citroncreme
2 bl. husblas
150 g. god hvid chokolade
2,5 dl piskefløde
1 vaniljestang (kornene presses ud i lidt sukker) 
2 citroner - kun skallen, fintrevet 
(du skal bruge citron"kødet" længere nede)

Læg husblassen i blød i en 1/2 liter koldt vand i en halv time. 
Hak den hvide chokolade fint.                      
Bring fløden med vaniljestagen og kornene i kog og tag gryden af varmen. 
Efter 5 minutter hældes halvdelen af den varme fløde over den finthakkede chokolade. Dette røres sammen, til næsten alt chokoladen er smeltet, og er blevet en ensartet masse.
Hæld den anden halvdel af flødes ned i chokolade massen og rør det godt sammen. 
Tag vaniljestængerne op. 
Vrid husblassen fri for vand og kom den direkte op i den lune fløde.

Tilføj citronskallen og rør godt. 
Citroncremen afkøles i køleskab mindst 3 timer eller gerne til næste dag.

Jeg ligger et stykke husfilm helt ned ovenpå massen, for at der ikke skal dannes vand under, da massen stadigvæk er lidt varm. 


Citronconfit

2 stk. citroner , fileter af…
100 g. sukker
4 spsk. vand
1 stk. vaniljestang

1 ½  tsk. maizena + lidt vand (til at jævne med )



Skær bund og top af citronerne.                              Lad citronerne stå på bunden og skær med en skarp kniv hele skallen af i flager som billedet ovenfor. 
Skær nu den "nøgne" citron i fileter ved hele tiden at skære langs lamellerne.
Pres den overskydende saft ud af resterne, ned i skålen med filerne.

Vaniljestangen flækkes på den lange led. Vaniljekornene skrabes ud med en lille kniv og mases sammen med en anelse af sukkeret, således at kornene skilles ad.


Vaniljesukker, den tomme vaniljestang, sukker, citronfileter og vand koges kort op og jævnes med en anelse maizena udblødt i lidt vand. 
Confit'en skal kun jævnes en anelse med maizenablandingen - ikke tykne. Afkøl helt inden servering.
Confit'en kan opbevares på køl 2 - 3 dage.



Pandekager
100 g. hvedemel
65 g. sukker
3 stk. æg
65 g. smelter smør
1 tsk. med top ,fintrevet frisk ingefær
2,5 dl  liter sødmælk



Bland mel og sukker. 
Mel har det med at klumpe, men når man pisker det sammen med sukker, formindskes dannelsen af klumper. 

Pisk alle æggene godt sammen med mel og sukker. 
Det er vigtigt at man får alle klumperne ud nu, da man ellers kommer til at få klumper i dejen. 

Smelt smørret på den pande, hvori pandekagerne skal steges. 
Pisk det smeltede smør i dejen over to gange. 
Tilsæt det fintrevede friske ingefær.

Pisk til sidst mælken i over 2 gange, og pandekagedejen er klar til brug. 
Steg pandekagerne ved god varme på en tefalpande, der er ca. 25 cm i diameter.

Glaskaramel

200 g. flormelis 

Flormelisen smeltes over sagte varme til gylden karamel. 
Pas på det ikke får for meget varme. 
Billederne herunder viser de forskellige stadier flormelisen kommer igennem, inden den bliver helt flydende.
Det er vigtigt at alle klumperne bliver rørt ud. 

Læg karamellen i skefulde på et stykke bagepapir og stryg massen ud med en paletkniv.  



Når karamellen skal bruges, vendes bagepapir nedad mod et stykke bagepapir og massen frigøres forsigtigt.     


Servering
Læg alle de kolde pandekager ud på et bord.
Skær lidt af pandekagen, så bliver den nemmere at rulle pæn. (se billede længere nede)  
Pisk den kolde citroncreme luftig med en håndmikser og fordel den på pandekagerne. 
Stryg cremen tyndt ud med en paletkniv, så den dækker hele pandekagen.
Rul pandekagerne omhyggeligt sammen, læg dem på et fad med lige bund & dæk med film. 
Stil fadet i køleskab/ fryseren indtil servering, jeg kan bedst lide når de er dejlig kolde, så derfor kommer jeg mine i fryseren. 
Jeg tager dem op 10 inden servering. 
Skær hver af de helt kolde citronpandekager i 2 meget skrå skiver - skær enderne af så de kan stå. 
- Enderne skal ikke bruges. 
Kom citronconfit'en på en tallerken med citronfilerne. 
Anret skiverne elegant oven på hinanden.
Sæt glaskarmellen hvor det passer, og server straks. 

Don appetit :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar